onsdag 13 oktober 2010

Vellinge och nazismen

Nu vet tydligen polisen vilka i alla fall en del av barnen som med nazistiska slagord attackerade den judiska församlingen i helgen är. Och en del av dem finns i Vellinge. Det är inte förvånande. Av flera anledningar. Dels kan jag inte se varför en grupp 13- 14-åringar från Malmö skulle åka till Höllviken för att trakassera medlemmar i Malmös judiska församling. Det skulle de väl kunna göra i Malmö? Och dels tycker jag att skanderandet av "judejävlar förstör Höllviken" talar för att det var ungar som kom just härifrån. Barn i Malmö brukar inte gå i täten när det gäller att måna om Höllviken. Så, jag tror att det kommer visa sig att det till stor del handlar om barn härifrån.

Det är riktigt vidrigt att någonting sådant här händer i Sverige år 2010. Hur har det gått till? Är dessa ungar helt historielösa? Har de inte lärt sig ett dugg om andra världskrigets fasor? Och vad i hela världen har deras föräldrar för värderingar? Att det har funnits, och uppenbarligen fortfarande finns, människor med nazistsympatier här i kommunen är ingen hemlighet. Att Vellinge kommun inte har gjort tillräckligt för att komma tillrätta med det är tydligt!

"Skolan har ju fått mer pengar för så kallat värdegrundsarbete senaste året, säger han. Men det tycks inte ha hjälpt. När det gäller den här typen av frågor får man aldrig slå sig till ro", säger Lars-Ingvar Ljungman till Sydsvenskan i dag. Ja du Ljungman, uppenbarligen var det inte tillräckligt! Ni kanske faktiskt har slagit er till ro? En engångssatsning på arbete med värdegrundsfrågor är knappast tillräckligt för att komma tillrätta med ett djupt rotat problem. Jag hoppas att Ljungman tar till sig vad som hänt och ser till att satsningen på värdegrundsarbete i skolan inte blev en engångssatsning, utan att Vellinge kommun fortsätter att satsa pengar på detta!

Sedan säger han en sak, Ljungman, som förbryllar i alla fall mig. Han "…påminner också om de resor till koncentrationslägret Sachsenhausen som elever från Vellinge gjort." Visst är det bra att elever här i kommunen besöker koncentrationsläger, men vad jag vet handlar det ofta om att föräldrar och elever får jobba häcken av sig för att samla ihop pengar till dessa resor. Ljungman får det att låta som om det är kommunen som ordnar det, och så är det ju inte! Det är engagerade SO-lärare som kämpar för att sådana resor ska bli av och det är elever och föräldrar som kämpar för att få ihop pengar. Vad jag känner till kommer ingen hjälp från Lars-Ingvar Ljungman.

[Sydsvenskan] [Sydsvenskan]

7 kommentarer:

JohannaV sa...

Avskyvärt utan like. Nu kan tydligen inte Malmös judar ens få fred i Vellinge.

Fram tills nu har antisemitism varit okänt i Höllviken. Är det inhemska drägg eller en import från Malmö? Avskyvärt i vilket fall.

Lärjungen sa...

JohannaV:"Men varför ser du grandet, som är i din broders öga, men bjälken i ditt eget öga märker du icke?" Matteus 7:3

"Du skrymtare, kasta först ut bjälken ur ditt eget öga, och då skall du se noga till att utkasta grandet i din broders öga." Matteus 7:5

Så jag tycker att vi får börja med våra egna ungdomar, innan vi påtalar andras problem.

tyckare i Vellinge sa...

@JohannaV
Visst är det avskyvärt, men att antisemitism skulle vara nytt här i trakterna har du fel i. Om så hade varit, varför antogs redan 2003 en handlingsplan mot nazism i kommunen?

@Lärjungen
Tack för bibelorden!

JohannaV sa...

Vad biblelordet tillför diskussionen kan jag inte se. För säkerheten för Malmös judar tror jag inte att man ska låta bli att agera bara för att man i någon mening alltid är bigott.

En handlingsplan mot nazism tror jag att alla kommuner upprättar med jämna mellanrum. Det är en ständigt pågående kamp. Och inte tror jag att antisemitism inte fanns i Vellinge - jag jämför bara med den katastrofala situationen i Malmö.

tyckare i Vellinge sa...

Handlingsplanen mot nazism upprättades eftersom det fanns ett problem. I kommunen.

Vad då, menade du inte det du skrev innan? Du skrev ju "Fram tills nu har antisemitism varit okänt i Höllviken" – det låter i mina öron väldigt tvärsäkert.

JohannaV sa...

Om man som mig jämför med ett Malmöperspektiv, väger kanske antisemitismen lättare i Vellinge än i Malmö.

Det känns som att du är ute efter att märka ordval. Jag inledde diskussionen med att kraftigt fördöma det inträffade. Det står jag fast vid.

Tack och adjö.

Lärjungen sa...

Jag tror att Jesus syftade på människor som saknar självinsikt och självkritik, och därmed inte ser sina egna brister. Men som samtidigt är snara att påtala andras brister.

Kanske görs det ibland för att skyla över våra egna tillkortakommanden, och därmed rättfärdiga att att inte agera eftersom det är värre någon annanstans.