måndag 18 oktober 2010

"Tomma tunnor" eller "inte kasta sten"?

Jag har precis läst en debattartikel i Kvällsposten. Den heter "Ta chansen efter valet, Vellinge-moderater!" och är skriven av Vellinge-folkpartisten Henrik Thorsell.

Det som direkt dyker upp i tankarna efter avslutad läsning är två gamla slitna uttryck; "tomma tunnor skramlar mest" och "man ska inte kasta sten när man sitter i glashus". Varför?

Jo, om vi börjar med de tomma tunnorna – Henrik Thorsell drar fram största trumman och bankar för glatta livet på den. Det "står inte rätt till i vår kommun", "djupgående strukturfel" och "omedelbara insatser är nödvändiga" hör till det han trummar fram. Jag är helt enig med Henrik Thorsell. Det är mycket som inte står rätt till i Vellinge kommun. Eftersom han i debattartikeln skriver så här: "Folkpartiet har nyligen lagt en rad motioner inom ramen för ett åtgärdsprogram som syftar till en förbättrad styrning av vår kommun och fördjupad demokrati", blev i alla fall jag nyfiken. Det är ju trots allt stora ord han tar till. Jag surfade genast iväg till Folkpartiet i Vellinges hemsida med förhoppningen att få läsa åtgärdsprogrammet som skulle förbättra kommunens styrning och fördjupa demokratin. På hemsidan hittade jag ingenting. I alla fall ingenting som på minsta vis påminde om ett åtgärdsprogram.

Vad är det då Thorsell tar upp i debattartikeln? Han påpekar att Vellinge behöver en kommundirektör. Jaha, vad är nytt med det? Ansökningstiden för jobbet som kommundirektör gick ut redan i slutet av september. Är det inte lite sent att komma och hojta om att en sådan behövs? Att det nu är 13 sökande varav 2 kvinnor skrev Sydsvenskan om i förra veckan. Så, visst har han rätt. Vellinge kommun behöver en kommundirektör. Det är därför kommunen söker efter en sådan.

Sedan vill Thorsell få lov att sätta upp fler valaffischer. Exakt hur detta ska bidra till ett fördjupandet av demokratin vet inte jag. Till att börja med tycker jag att Thorsell och hans vänner kunde bli lite bättre på att sätta upp de affischer och liknande de redan sätter upp. Bannern de hade i Hagarondellen inför det här valet var varken snygg eller informativ. Oftast var den inte ens läsbar eftersom den hängde där, hopkorvad som en begagnad barnkalas-serpentin.

Numera försiggår mycket av det opinionsbildande arbetet bortom valaffischerna. Exempelvis på internet. Det tycks Henrik Thorsell vara medveten om eftersom han vill att inte bara moderaternas Carina Larsson, utan även företrädare för andra partier i fullmäktige ska få blogga på kommunens hemsida. Utmärkt initiativ tycker jag! Men vänta nu, bloggar Henrik Thorsell eller någon annan i hans parti? Svar nej. Eftersom jag tar min roll som väljare på stort allvar ägnade jag en hel del tid inför valet åt att ta reda på vad de olika kommunpolitikerna stod för. Ett av de partier vars företrädare jag ville veta mer om var Folkpartiet. När jag letade efter bloggande folkpartister i Vellinge hittade jag inte en enda. Det är skralt med bloggande politiker i Vellinge över huvud taget, med undantag av Carina Larsson och Nya Listan. Om nu folkpartisterna så gärna vill blogga – varför gör de inte det? Kravet på att andra ska få blogga på kommunsidan känns lite tomt, eftersom de hittills varit så osynliga i bloggvärlden.

Och hur var det med stenkastandet i glashuset? Jo, Henrik Thorsell vill att det ska formuleras en tydlig policy för de kommunala bolagen. Detta med anledning av att det kommit fram att Vellingebostäder annonserat i moderaternas valtidning. Inte bra alls, där är jag enig med Thorsell. Men till skillnad från Henrik Thorsell sitter jag inte i Vellingebostäders styrelse, så jag har ingenting att säga till om. Henrik Thorsell sitter i styrelsen för både Vellingebostäder och Vexab. Han är dessutom kommunstyrelsens andre vice ordförande. Varför har han inte haft synpunkter på Vellingebostäders annonser tidigare? Att det kommunägda Vellingebostäder, där Henrik Thorsell är styrelseledamot, annonserar i moderaternas tidning är ju inte nytt! Det har pågått i åratal. Precis som Henrik Thorsell har funnits i politiken här i kommunen i åratal. Han har haft väldigt lång tid på sig att reagera…

Debattartikel inleds med krav på att de djupgående strukturfelen som finns, de som gjort det möjligt för enstaka moderater att få oskäligt höga ersättningar, måste åtgärdas. Till skillnad från Thorsell tror jag inte att det räcker med fler valaffischer, en kommundirektör och en tydlig policy för att åtgärda dessa. Till att börja med tror jag att man måste gå till botten med alla de ekonomiska oegentligheter som uppenbarligen finns i Vellinge. När Nya Listan ställde krav på en medborgarkommission, var till och med Lars-Ingvar Ljungman med på det, men inte Henrik Thorsell! Till Sydsvenskan sa han: "Vi har en professionell extern revision som klarar detta. Det behövs inte ytterligare granskning". Han tyckte alltså att det räckte som det var. Att det räckte med den revision som haft, jag vet inte hur många år på sig att upptäcka att det inte stod rätt till när det gällde utbetalningar till politikerna i toppen.

När Lars-Ingvar Ljungman fick frågan vem som var hans favorit av annan partifärg i fullmäktige svarade han Henrik Thorsell. Jag har alltid uppfattat det som om det är ömsesidigt. Att Thorsell och moderattopparna han delar utrymmet i såväl kommunstyrelsen som de kommunala bolagsstyrelserna med egentligen är ganska förtjusta i varandra. Därför har i alla fall jag svårt att ta Thorsells pretentiösa debattartikel på allvar.

2 kommentarer:

Skattebetalare sa...

Jojo, om du kliar min rygg så kliar jag din... En gammal, väl beprövad metod.

Om Flokpartiet tror att det räcker med att alla får sätta upp valaffischer för att lösa alla problem i Vellinge, så är dom nog inte att alternativ till maktfullkomliga moderater.

Illa, det hade behövts. Populister som skriker leder sällan till något bra.

tyckare i Vellinge sa...

Ryggkliande verkar vara en specialitet här i kommunen, och det är kanske inte alltid begränsat till moderaterna. Själv hoppas jag att Nya Listan inte ger efter när det gäller kravet på en allsidig oberoende granskning – en sådan behövs!