onsdag 13 oktober 2010

Inte OK att önska livet av folk

Den tidigare SD-kandidaten Marie-Louise Enderleit som på Facebook ville att invandrare skulle skjutas med en kula mellan ögonen blir av med jobbet. Bra tycker jag! Vi har åsiktsfrihet och den ska vi värna om, men därifrån till att acceptera att någon önskar livet av människor är steget långt.

"Hon har uppmanat till att döda människor i det här inslaget, Det är inte förenligt med vår värdegrund. Det kan vi inte acceptera och vi har helt tappat förtroendet för henne", säger Urban Funck, personalchef på socialförvaltningen i Trelleborg där Enderleit har jobbat som personlig assistent, till Skånskan.

[Skånskan] [Sydsvenskan]

5 kommentarer:

JohannaV sa...

Enderleit yttrade sig mycket dumt, men hon talade inte om invandrare generellt, vilket du mycket väl vet. Hon talade om vissa mordiska demonstranter från en extremvänster som arbetar för att stoppa det öppna samhället, demokratin och mötesfriheten.

Enderleit har kraftigt tagit avstånd från detta enda citat skrivet i debattens hetta. Trots detta förlorar hon ett arbete hon skött utan klagomål i 23 år.

Detta är inget annat än en skandal och rättslöshet utan like och jag hoppas hon orkar ta strid mot denna orättvisa.

tyckare i Vellinge sa...

Du tycker alltså att det är OK att önska livet av vissa invandrare? Det tycker inte jag. Enderleit skrev: "Ställ upp invandrarna här på filmen o sätt en kula mitt mellan ögonen, lägg dom sen i en påse o sätt frimärke o skicka dom dit där dom hör hemma". Det är aldrig acceptabelt att skriva någonting sådant.

JohannaV sa...

Nu har du inte läst vad jag skrivit.
Jag trodde du ville ha en seriös diskussion?

Enderleit pratade inte om alla invandrare eller invandrare generellt (vilket du vet). Hon pratade om vissa brottslingar. Hon tog omedelbart tillbaka det hon skrivit.

Det var mycket dumt skrivet i stundens hetta och naturligtvis menade varken hon eller jag eller någon annan att man ska skjuta brottslingar.

Jag tycker det är obehagligt att en människa kan förlora sitt arbete enbart pga detta. Det är ovärdigt en rättsstat.

Skillnaden mellan oss är att du vill ha åsiktscensur. Jag däremot kan försvara yttrandefriheten även om jag avskyr yttrandet. Jag tror att det i längden leder till ett diktatoriskt samhälle där vi inte längre kan ha en meningsfull diskussion eller i förlängningen någon oberoende forskning. Utan reell yttrandefrihet kan vi inte kalla oss för en demokrati.

tyckare i Vellinge sa...

Nej jag vill inte ha åsiktscensur. Jag vill inte heller inskränka yttrandefriheten. Däremot anser jag att man får stå för sina yttranden och ta konsekvenserna av dem. Man kan inte ena dagen önska livet ur folk på Facebook för att sedan ta tillbaka det när man ser att det inte faller i god jord.

Det Enderleit skrev var mycket mycket grovt och huruvida hon menade det eller ej har jag ingen som helst aning om. Däremot vet jag att jag om jag behövde hjälp av socialförvaltningen i Trelleborg skulle känna djup olust inför att behöva träffa på en människa som gett uttryck för en sådan hiskelig människosyn.

Så ja, jag tycker det är helt rätt att hon blir av med jobbet.

JohannaV sa...

Det arbete hon skött i 23 år - vad jag har förstått utan klagomål - säger det inte något om hennes människosyn?

För mig väger handlingar mer än ord.