måndag 27 september 2010

Rasister vill de inte vara

Det är tydligt det att rasister vill de inte vara; Sverigedemokraterna. De har arbetat hårt, och lär få fortsätta länge, med att rensa ut allt som verkar rasistiskt ur partiet. Det gäller både rasistiska idéer och rasistiska personer. De är mycket måna om att inte vara rasister. De vill ha en välputsad fasad, som i alla fall för den som inte gräver så djupt kan verka näst intill civiliserad. Fast de har inte rensat vidare väl. Titt som tätt poppar det upp den ena SD-politikern efter den andra som häver ur sig saker som inte kan beskrivas på annat sätt än som rasism. Se bara på SD-kandidaten i Trelleborg, Marie-Louise Enderleit, som härom dagen ville skjuta invandrare. Nu har hon förvisso ångrat sig och säger att hon varit hjärntvättad på grund av allt hatet. Det här är bara en historia av många och det lär bli fler. Att alla dessa Sverigedemokrater som nu ska representera sitt parti runt om i landet skulle lyckas avhålla sig från att vräka ur sig rasistiska saker är knappast troligt.

Om de nu inte, längre, är rasister vad är de då? Ja deras förvirrade idéer om svenskhet borde väl räcka för att etikettera dem som ett nationalistiskt parti. De vill bevara det svenska, skydda "svenskheten" från alla sorters främmande influenser. Fast det verkar vara lite oklart vari allt det här svenska egentligen består. DN har en bra artikel i dag om vad som egentligen är svenskt. Undrar om Åkesson och hans kompisar har läst den?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag antar att det kommer att ta en sådär 30-40 år innan de tvättat bort kommunismen... eller jag menar förstås rasismen, eller var det fascismen, eller den kristna fanatismen.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Rickard sa...

Det finns rasister inom alla partier idag. Inse det.

Anonym sa...

Svenskt för mig är åtminstone inte muslimska seder och bruk. De hör inte hemma i det moderna europa.

feminix sa...

Hej, kära Vellingebo! Vad är en rasist, enligt dig? Är det någon som vill begränsa invandringen? Någon som tycker att det räcker att ta emot bara verkliga konventionsflyktingar, som utgör ca 5% av dagens invandring?
Är alla som inte vill ha fri invandring främlingsfientliga?
Har alla människor i världen lika stor rätt att bo i Sverige? Har vi svenskar inte rätt att säga nej till någon?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Att någon som blir trakasserad far ut i otidigheter mot sina plågoandar är väl inte
alltför ovanligt. Men det är klart är det
en SD:are så finns det ju ingen förståelse.

Jag ser bara mobbningens mekanismer i din blogg.

Anonym sa...

Är det verkligen oklart vad som är svenskt för dig. Nordiskt ? Västerländskt? Det tror jag inte.
Jag tror bara du använder en slapp retorisk figur
som inte längre fungerar.

tyckare i Vellinge sa...

För övrigt var det en lyckad demonstration mot rasism i Malmö i går. Fint att se att vi är så många som står upp mot rasismen.

Kommentarer som är för alltför osmakliga raderas. Motbjudande angrepp på olika folkgrupper tar jag bort. Det här är trots allt min blogg så jag bestämmer.

Rickard: Säkert finns det rasister i andra partier också, men tror inte du också att de är lite fler i SD än i andra partier?

Till dig som tycker att jag är en hycklare för att jag bor i Vellinge vill jag bara säga att det finns människor av alla sorter – till och med i Vellinge. Förresten – jag tar bort din kommentar också. Den är osmaklig och nedvärderande. För övrigt delar jag inte alls din uppfattning om på vilket sätt vårt samhälle har berikats genom invandring, men jag tror att vi får enas om att vi tycker olika.

Du som skriver om "mobbningens mekanismer" får gärna förklara vad du menar, eftersom jag faktiskt inte har den blekaste aning om vad det är du försöker säga.

Vad i allsin dar är en "icke längre fungerande slapp retorisk figur"?

Feminix: "Verkliga konventionsflyktingar" är ett så märkligt uttryck eftersom UNHCR:s flyktingdefinition inte är speciellt relevant för den typ av förföljelse och förtryck människor utsätts för i dag. Nej jag tycker inte att människor som är emot en fri invandring är rasister, däremot tycker jag att människor som vill sätta en kula mellan ögonen på invandrare beter sig rasistiskt.

Anonym sa...

Som vanligt när ngn försöker problematisera bilden av det budskap SD för ut, får man samma typ av respons. De enda argument jag har läst och hört (till varför SD är ett bra alternativ) är att det bara är att använda "sunt förnuft", "se hur det ser ut i förorterna", "varför skall Sverige ta emot så många invandrare, fler än andra länder". Det är omöjlig att ta SD:s politik på allvar när de enda argument man hör bara är personligt tyckande. SD:s partipogram är för övrigt tunt och ihåligt. Många ord, men lite substans.

tyckare i Vellinge sa...

Kan bara instämma - substans är det ont om medan det är gott om allmänt tyckande i vad SD har att säga.